De avonturen van Lander en de onderzee-kajak

Op terugweg van Munchen, dus opnieuw tijd om even wat info met jullie te delen.

Ondertussen belde ik even met de organisator van de officiële IJsselmeeroversteek.
Op zich is een oversteek zeker mogelijk. Wel moeten we even kijken wanneer…, daar ik de beschikbaarheid van mijn skipper niet in het gedrang wil breng voor de marathon zelf.

Ik heb ondertussen ook mijn eerste 10km zwemtraining van het jaar erop zitten. Leuke intensieve training enkele weken terug.

Op maandag 22 mei startte de Nederlandse zwemmer Maarten Van Der Weijden een poging om het wereldrecord 24 uur zwemmen in een binnenbad te verbeteren. Hij zou bijna 102 km moeten zwemmen om het record te verbreken. Het aangename was dat er een live streaming was opgezet zodat je mooi de poging via internet kon volgen. Het was een beetje verslavend om niet de hele tijd te kijken. Vooral de chat die naast het beeld liep was heel interesant om te volgen.

Uiteindelijk heeft Maarten het spijtig genoeg niet gehaald :-(. Hij zwom 99,5km in 24u. Maar het blijft een super machtige prestatie, waar ik ongelooflijk heel veel respect en bewondering voor heb. Vooral als je een beetje het verhaal van Maarten kent.

Enkele weken terug kreeg ik ook een mail van de Channel Swimming Association dat ze mijn artikel op hun website hadden gezet. Fijn om te zien dat zo een wereldwijde organisatie de moeite neemt om de kennis van een kleine belg met de wereld te willen delen.

Tijdens het lange weekend van 3 juni was het in Kortrijk terug een heel gedoe om een
zwembad te vinden voor de training :-(. Daarnaast had Brian voor de zaterdag een 3 uur buiten-training voorzien. Het idee was om in Izegem in het open zwembad de overgang van binnenbad naar buiten te gaan maken. Maar bij navraag van de watertemperatuur bleek deze niet veel warmer te zijn dan de temperatuur dat ik kon zien via de meetboei van het VLIZ in de spuikom. Deze draaide rond de 22°C. En ook verschillende mensen dat ik hoorde vertellen over de triatlon dat had plaats gevonden de week ervoor, wisten te vertellen dat de watertemperatuur zeer aangenaam was.

Dus was voor mij de keuze snel gemaakt, mijn eerste open water training van dit jaar zou in de spuikom gebeuren samen met Timo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gelukkig kon ik op Sofie en Lander rekenen die mij kajak-begeleiders zouden zijn tijdens
mijn zwem. Loore zou bij Timo blijven.

Er stond nogal wat wind toen we van start zouden gaan, en de wind waaide pal in ons gezicht wanneer we weg van de surfclub zwommen richting haven van Oostende. Dus het was extra opletten bij het ademen dat je niet juist op de moment inademde wanneer er een golf kwam opzetten.

In het midden van de spuikom, kwamen we de meetboei tegen. Fijn om dit instrument eens in levende lijve te zien, en zoals alle autonome systemen werk ook dit meet station op zonne-energie.

Nadat we de boei waren gepasseerd, zetten we koers naar de rode kraan naast de kajakclub aan de Vicognedijk. Van daar zwommen we door neer het ponton juist naast de schietbaanstraat.
Daar besloten Sofie en Lander om van plaats te wisselen in de kajak. Ik vertrok en was nog geen 20 meter verder toen ik een ongelooflijke gil hoorde, ik keek achter me en zag Lander en Sofie in het water liggen. Ze waren gekapseisd. Snel zwom ik terug en haalden we Sofie en Lander op het droge. Ook Loore had de luide gil gehoord en was samen met Timo ook ter hulp gekomen.

Het probleem was dat de kajak water maakte en daardoor lag deze niet stabiel meer in het water. We moesten er dus voor zorgen dat we het water die in de kajak was gelopen moesten lossen om deze terug stabiel te krijgen. Samen met Sofie, en Lander
probeerden we de kayak op het ponton te trekken. Timo zou helpen met hem omhoog te duwen. Maar in plaats dat de kajak omhoog kwam, … zonk Timo tot aan zijn kuiten in het slijk :-). Allez met het nodige trekken en sleuren kregen we toch de ondergelopen kajak op het droge en konden we hem laten leeglopen.
Daarna namen Lander en Sofie terug plaats in de sloep en zetten we koers naar de surfclub.  Hoe dichter we bij de club kwamen hoe dichter Sofie en Lander terug bij het water kwamen want de kajak bleef meer inlopen.
Gelukkig konden we veilig en wel de oever bereiken en zetten we een punt achter onze eerste open water training.

De zee watertemperatuur staat ondertussen op 20°C. Zondag gaat Timo zijn 6-uren test zwemmen. Bij deze wens ik hem dan ook heel veel succes.

Tot de volgende keer.


Plaats een reactie